لزوم توجه به نوآوری اجتماعی در كشورهای رو به توسعه

لزوم توجه به نوآوری اجتماعی در كشورهای رو به توسعه

نوآوری اجتماعی، یک راه‌حل بدیع برای برطرف کردن مشکل اجتماعی است که از راهکارهای کنونی، مؤثرتر و کارآمدتر است.

فقر، یک مسئله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی در سراسر جهان است. هنوز حدود ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان که اغلب در کشورهای در حال توسعه هستند، در فقر مطلق به سر می‌برند.

به‌علاوه، بر اساس اطلاعات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، نابرابری درآمدها طی دهه‌های گذشته رو به افزایش بوده و در نتیجه، شکاف طبقاتی بین اقشار غنی و فقیر رو به فزونی است.

این امر می‌تواند تاثیرات منفی بر رشد اقتصادی و پیوستگی اجتماعی داشته باشد. در حالی که برنامه‌های مختلفی توسط سازمان‌های دولتی و غیر دولتی اجرا شده‌اند، فقر هنوز هم یک مشکل حاد در سطح جهان است و امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌هایی احساس می‌شود تا بخش‌های دولتی و خصوصی بتوانند با همکاری یکدیگر، این چالش جهانی را مهار کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که سرمایه‌داری محض با هدف کسب سود بیشتر، می‌تواند منجر به گسترش فقر در جوامع شود؛ اما می‌توان با استفاده از جنبه‌های مثبت همین سرمایه‌داری، می توان فقر را مهار کرد.

استفاده از کارآفرینی و نوآوری‌های اجتماعی

یکی از بهترین نمونه‌های کاربرد سرمایه‌داری در کاهش فقر، استفاده از کارآفرینی و نوآوری‌های اجتماعی است. تحقیقاتی که در این زمینه‌ها انجام شده‌اند، تلاش کرده‌اند تا فرصت‌های بالقوه نوآوری‌های اجتماعی در حل مشکل فقر را شناسایی کنند؛ با این حال این تحقیقات تاکنون نتوانسته‌اند آن‌گونه که شایسته و بایسته است، توجه سیاست‌مداران و دولت‌ها را به پتانسیل‌های بالای این حوزه برای کاهش فقر در جوامع انسانی جلب کنند.

هدف‌گذاری برای توسعه نوآوری‌های اجتماعی می‌تواند در ایران نیز اثرات قابل‌توجهی را در بهبود معیشت مردم و کاهش فقر بر جای بگذارد؛ از این رو در این مقاله تلاش خواهد شد تا ظرفیت‌های استفاده از نوآوری‌های اجتماعی و کار‌آفرینی از طریق آن برای کاهش فقر بررسی شوند.

 نوآوری اجتماعی چیست؟

نوآوری اجتماعی، یک راه‌حل بدیع برای بر طرف کردن مشکل اجتماعی است که از راهکارهای کنونی، مؤثرتر و کارآمدتر است. هدف اصلی آن ایجاد ارزش برای جامعه به‌عنوان یک کل است. حركت اقتصادي بايد طوری باشد كه تنها به منتفع ساختن برخی از افراد منتهی نشود و بتواند افراد كم‌تر برخوردار را در برگيرد.

در حالی‌که نوآوری تجاری بر پاسخ به نیازهای بازار و مصرف‌کنندگان تاکید دارد، هدف نوآوری اجتماعی، برطرف ساختن نیازهای جامعه است. نوآوری اجتماعی و کارآفرینی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند؛ چرا که توجه اصلی هر دو رویکرد به شناسایی فرصت‌ها برای پاسخ به نیازها یا چالش‌های اجتماعی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.