چرخه نوآوری اجتماعی در شش مرحله اساسی

چرخه نوآوری اجتماعی در شش مرحله اساسی

چرخه نوآوری اجتماعی در شش مرحله اساسی

چرخه نوآوری اجتماعی شامل شش مرحله اساسی از زمان تکوین تا اثربخشی ایده است که سعی کردیم در ادامه به طور اجمالی این شش مرحله را برایتان شرح دهیم. البته این مراحل همیشه به ترتیب رخ نمی‌‌دهند (بدین معنی که ممکن است برخی نوآوري‌ها یک راست به مرحله‌ی «اجرا» یا حتی «توسعه» پرش کنند).

1. انگیزه‌ها، الهامات و تشخیص‌ها

این مرحله شامل تشخیص مسئله و پیکربندی سؤال به شکلی می‌شود که نه فقط به علائم مسئله، بلکه به ریشه‌های آن پرداخته می‌شود. پیکربندی پرسش، نصف راه پیدا کردن پاسخ درست برای پرسش است. این یعنی فراتر رفتن از علائم به منظور تشخیص علل یک مسئله‌ی خاص. در این مرحله تمام عواملی را که نیاز به نوآوری را برجسته می‌‌سازند در نظر می‌گیریم؛ مثل بحران اقتصادی، کاهش بودجه‌ی عمومی و هم‌چنین الهاماتی که جرقه‌ی آن را می‌زنند، از تصور خلاق گرفته تا شواهد جدید.

2. پیشنهادات و ایده‌ها

 این مرحله شامل روش‌های صوری، مثل شیوه‌‌های طراحی یا خلاقیت جهت گسترش دادن فهرست گزینه‌های موجود است. بسیاری از این روش‌ها به استخراج بینش‌ها و تجارب مختلف از طیف وسیعی از منابع کمک می‌کنند.

3. ساخت نمونه‌ی اولیه و آزمایشی

در این مرحله ایده‌ها در عمل مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این کار می‌تواند صرفاً از طریق امتحان کردن آن‌ها، یا آزمایش‌های مختلف، ساخت نمونه‌های اولیه و رسمی‌تر و سنجش‌های کنترل‌شده‌ی تصادفی انجام شود. فرآیند اصلاح و آزمودن ایده‌ها از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد اجتماعی برخوردار است چون از طریق تکرار، و آزمون و خطاست که ائتلاف‌ها قدرت می‌گیرند و اختلافات حل می‌شوند. به‌علاوه، ازطریق این فرآیندهاست که بر سر مقیاس‌های موفقیت به توافق می‌رسند.

4. حفظ و نگهداری

 این مربوط به زمانی است که ایده تبدیل به یک کار روزمره و روتین می‌شود. این مرحله شامل بهبود ایده‌ها (و اغلب افزودن بر کارایی آن‌ها)، شناسایی جریان‌های درآمدی به منظور تضمین ثبات مالی شرکت، کسب و کار، تشکیلات اجتماعی یا خیریه در درازمدت می‌شود.

5. توسعه و ترویج

در این مرحله راهبردهای مختلفی برای رشد و ترویج یک نوآوری از رشد سازمانی گرفته، تا صدور مجوز و دادن امتیاز به اتحادیه‌ها و انتشار آزاد وجود دارد.

اغلب این فرآیند scaling (رشد و توسعه) نامیده می‌شود، در برخی موارد این واژه درست است، زیرا که نوآوری در یک سازمان تعمیم پیدا می‌کند یا خود سازمان توسعه می‌یابد. اما scaling مفهومی مربوط به عصر تولید انبوه است، و نوآوری‌ها به بسیاری از اشکال دیگر در اقتصاد اجتماعی، یا ازطریق الهام ‌بخشی و تقلید، یا ازطریق ارائه‌ی پشتیبانی و فوت و فن‌ها از سوی یک شخص به شخص دیگر به شکلی بنیانی‌تر و سازگارتر رخ می‌دهند.

۶. تغییر نظام‌مند

 تغییر نظام‌مند هدف نهایی نوآوری اجتماعی است و غالباً دخالت عناصر بسیاری را از جمله: جنبش‌های اجتماعی، مدل‌های کسب‌ و کار، قوانین و مقررات، داده‌ها و زیرساخت‌ها و همچنین راه‌های کاملاً تازه‌ی اندیشه و عمل را می‌طلبد. به‌طورکلی تغییر نظام‌مند شامل چارچوب‌ها یا سازه‌های جدیدی می‌شود که از چندین نوآوری کوچک‌تر تشکیل شده‌اند.

اگر شما هم ایده‌ای برای راه اندازی یک کسب و کار اجتماعی دارید و در چنین شرایطی قرار دارید می‌توانید روی کمک ما حساب کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.